ایران

تاریخی

ایران

تاریخی

معمای انرژی تاریک؛ بزرگترین اشتباه اینشتین(۳)


همه چیز را همگان دانند

از آن زمان تا کنون، جستجو برای یافتن ابراخترهای دوردست شدت گرفته است و با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل و رصدخانه های بزرگ روی زمین تعداد بیشتری از این اجرام کشف شده اند. همه آنها نشان می دهند که از لحظاتی پس از مهبانگ تا حدود 7میلیارد سال پیش، اتفاقی افتاد و انرژی تاریک بر نیروی گرانش برتری پیدا  کرد. بدین ترتیب، انبساط جهان شدت گرفت و دورانی که در آن به می بریم، آغاز شد. از آنجایی که منشااین نیروی هنوز برای دانشمندان ناشناخته است، آن را انرژی تاریک می نامند.

در سال 1380/2001، ناسا ماهواره ای به نام WMAP را به فضا پرتاب کرد تا اطلاعات دقیق و کاملی از تابش زمینه کیهانی جمع آوری کند. تا 300هزار سال پس از انفجار بزرگ، جهان به قدری شلوغ بود که هیچ نوری نمی توانست به بیرون بتابد و تابش زمینه کیهانی، بازتاب اولین پرتوهایی است که توانست به بیرون بتابد. این تابش که از سراسر عالم به ما می رسد، یکی از مهمترین شواهد وجود انفجار بزرگ است و قدیمی ترین چیزی است که در عالم وجود داشته است. 2 سال بعد، تحلیل داده های این ماهواره نشان داد که عالم در مقیاس بزرگ، تخت است و همچنین، انرژی تاریک حدود 75درصد کل انرژی و ماده موجود در عالم را تشکیل می دهد. جالب اینجا است آنچه انسان تاکنون از جهان شناخته و دیده است، تنها 5درصد کل انرژی و ماده موجود در عالم را تشکیل می دهد. 20درصد باقیمانده را موادی تشکیل می دهند که تاکنون فقط اثر گرانش آنها برکهکشضان ها دیده شده است و هیچ اطلاعات دیگری در مورد آنها وجود ندارد به این مواد، ماده تاریک می گویند که هیچ ارتباطی با انرژی تاریک ندارد.

پس اینشتین، هاوکینگ و دیگر فیزیکدانان برجسته جهان سالها در اشتباه بوده اند. مهمترین نیروی طبیعت نه گرانش، که انرژی تاریک است. اخترشناسان و کیهان شناسان اکنون باید توضیح دهند چه اتفاقی افتاد که برای مدتی، نیروی گرانش غلبه پیدا کرد و هم چنین، در هفت میلیارد سال چگونه انرژی تاریک بار دیگر بر نیروی گرانش غلبه کرد و مهار هستی را به دست گرفت، اما این تنها بخش کوچکی از رازهای انرژی تاریک را توضیح خواهد داد.

دانشمندان هنوز نمی دانند ماهیت چیست، آیا این، همان ثابت کیهانی است یا با آن متفاوت است؟ اغلب فیزیکدانان عقیده دارند منشا این نیرو بر خلاف آنچه اینشتین در مورد ثابت کیهانی فکر می کرد یک خاصیت بنیادی فضا نیست بلکه همان نوسان ها کوانتومی خلائ است که از اصل عدم قطعیت هایزنبرگ به دست می آید.. محاسبات نشان می دهد این نوسان های کوانتومی می توانند آن قدر انرژی تولید کنند که بر گرانش غلبه کند. اما مهمترین مشکل موجود، توضیح فراوانی بسیار زیاد انرژی تاریک و سهم 75 درصدی آن از کل انرژی عالم است.

بسیاری از نظریه پردازان حدس می زنند راه حل نهایی با دست یابی به نظریه همه چیز به دست می آید. در نظریه همه چیز که مدت ها است ایده اش مطرح شده است، دانشمندان تلاش می کنند تمام نیروهای موجود در طبیعت را در قالب یک معادله ارائه کنند که می تواند هر پدیده ای را در جهان توضیح دهد. بسیاری از مردم در انتظار ظهور همتای قرن بیست و یکمی آلبرت اینشتین هستند، چرا که فکر می کنند فقط اسطوره ای مانند او می تواند از عهده این کار یرآید. اما به قول وزیر انوشیروان همه چیز را همگان دانن و همگان هنوز زاده نشده اند.  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد