ایران

تاریخی

ایران

تاریخی

آیا می دانید؟

 

- آیا می دانید: اولین سیستم استخدام دولتی به صورت لشگری و کشوری به مدت 40 سال خدمت و سپس بازنشستگی و گرفتن مستمری دائم را کورش کبیر در ایران پایه گذاری کرد.

- آیا می دانید: کمبوجیه فرزند کوروش به دلیل کشته شدن 12 ایرانی در مصر و اینکه فرعون به جای عذرخواهی از ایرانیان به دشنام دادن و تمسخر پرداخته بود، با 250هزار سرباز ایرانی در روز 42 از بهار 525 قبل از میلاد به مصر حمله کرد و بدلیل آمدن قحطی به مصر مقدار بسیار زیادی غله وارد مصر کرد. اکنون در مصر یک نقاشی دیواری وجود دارد که کمبوجیه را در حال احترام به خدایان مصر نشان می دهد. او به هیچ وجه دین ایران را به آنان تحمیل نکرد و بی احترامی به آنان ننمود.

- آیا می دانید: داریوش کبیر با شور و مشورت تمام بزرگان ایالت های ایران مه در پاسارگاد جمع شده بودند به پادشاهی برگزیده شد و در بهار 520 قبل از میلادتاج شاهنشاهی ایران را بر سر نهاد و برای همین مناسبت 2 نوع سکه طرح دار با نام داریک (طلا) سیکو(نقره) را در اختیار مردم قرار داد که بعدها رایج ترین پول های جهان شد.

- آیا می دانید: داریوش کبیر طرح تعلیمات عمومی و سوادآموزی را اجباری و به صورت رایگان بنیان گذاشت که به موجب آن همه مردم می بایست خواندن و نوشتن بدانند که به همین مناسبت خط آرامی یا فینیقی را جایگزین خط میخی کرد که بعدها خط پهلوی نام گرفت.

- آیا می دانید: داریوش بزرگ هخامنشی در پائیز و زمستان 518-519 قبل از میلاد نقشه ساخت پرسپولیس را طراحی کرد و با الهام گرفتن از اهرام مصر نقشه آنرا با کمک چندین تن از معماران مصری به روی کاغذ آورد.

- آیا می دانید: کورش بعد از تصرف بابل 250هزار یهودی برده را که در آن شهر بر زیر یوق بردگی شاه بابل بودند آزاد کرد.

- آیا می دانید: داریوش بزرگ در سال دهم پادشاهی خود شاهراه بزرگ کوروش را به اتمام رساند و جاده سراسری آسیا را احدات کرد که از خراسان به مغرب چین می رفت که بعدها جاده ابریشم نام گرفت.

- آیا می دانید: داریوش بزرگ برای ساخت کاخ پرسپولیس که نمایشگاه هنر آسیابوده 25هزار کارگر و به صورت 10ساعت در تابستان و 8ساعت در زمستان به کار گماشته بوده و به هر استاد کار هر روز یک بار یک سکه طلا (داریک) می داده و به هر خانواده از کارگران به غیر از مزد آنها روزانه 250 گرم گوشت همراه با روغن- کره- عسل و پنیر می داده است و هر 10 روز یک بار استراحت داشتند.

- آیا می دانید: داریوش در هر سال برای ساخت کاخ به کارگران بیش از نیم میلیون طلا مزذ می داده است که به گفته مورخان گران ترین کاخ دنیا محسوب می شده. این در حالی است که در همان زمان در مصرکارگران به بیگاری مشغول بوده اند بدون پرداخت مزد که با شلاق نیز همراه بوده است.

- آیا می دانید: تقویم کنونی (30 روز) به دستور داریوش پایه گذاری شد و هیاتی را برای اصلاح تقویم ایران به ریاست دانشمند بابلی «دنی تون» بسیج کرده بود. بر طبق تقویم جدید داریوش روز اول و پانزدهم ماه تعطیلی بوده و در طول سال دارای 5 عید مذهبی و 31 روز تعطیل رسمی که یکی از آنها نوروز و دیگری سوگ سیاوش بوده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد